"Vodeće tijelo" u ranoj crkvi?
By admin on Dec 9, 2012 | In općenito, povijest
Ova analiza je preuzeta s forum.hr-a a autor je sivko5. Analizira se postoji li u Novom zavjetu svjedočanstvo da je u Jeruzalemu postojalo tijelo koje je upravljalo svim podhvatima u sveopćoj ranoj crkvi. Pri citiranju djelova iz Novog zavjeta korišten je prijevod Novi svijet.
Djela 20:22-32
"22 A sad me, evo, duh potiče da idem u Jeruzalem, iako ne znam što će mi se u njemu dogoditi, 23 osim što mi u svakom gradu sveti duh svjedoči da me čekaju okovi i nevolje"
*Apostol Pavao je komunicirao sa Duhom Svetim (i to često, u svakom gradu) a ne sa nekim "vodećim tijelom" u Jeruzalemu.
"24 Ali ni najmanje ne marim za svoj život, samo želim dovršiti svoju trku i službu koju sam primio od Gospodina Isusa: temeljito svjedočiti za dobru vijest o Božjoj nezasluženoj dobroti.
25 I sad, evo, znam da svi vi među kojima sam propovijedao kraljevstvo nećete više vidjeti lice moje. 26 Stoga vas pozivam da na današnji dan posvjedočite da sam čist od krvi sviju, 27 jer nisam propustio u potpunosti objaviti vam naum Božji. 28 Pazite na sebe i na sve stado u kojem vas je sveti duh postavio nadglednicima, da pasete Božju skupštinu koju je kupio krvlju svojega Sina!"
*Tko je taj koji je postavio nadglednike skupštine u Efezu? "Vodeće tijelo" iz Jeruzalema ili Sveti Duh?
"29 Ja znam da će nakon mog odlaska među vas ući okrutni vukovi koji neće imati obzira prema stadu"
*Pavao tu ne ukazuje na to da bi nakon njegovog odlaska vodstvo preuzelo neko "Vodeće tijelo" iz Jeruzalema.
"30 I između vas samih dići će se ljudi koji će iznositi iskrivljena učenja da bi odvukli učenike za sobom.
31 Zato bdijte imajući na umu da tri godine noću i danju nisam prestajao sa suzama opominjati svakoga od vas! 32 I sada vas povjeravam Bogu i poruci o njegovoj nezasluženoj dobroti, poruci koja vas može izgraditi i dati vam nasljedstvo među svima posvećenima"
*Da je postojao neko jeruzalemsko "Vodeće tijelo" onda bi to Pavao onda i spomenuo. Ali on Efežane ostavlja na milost (nezasluženu dobrotu) Božju.
Djela 13:1-4
"A u skupštini u Antiohiji bili su proroci i učitelji: Barnaba, Šimun zvan Niger, Lucije Cirenac, Manahen, koji se školovao s tetrarhom Herodom, i Savao. 2 Dok su jednom vršili službu Jehovinu i postili, sveti duh je rekao: “Odvojite mi Barnabu i Savla za djelo na koje sam ih pozvao!"
*I ovdje je vidljivo vodstvo Svetog Duha. A ako bi netko tvrdio da nije, onda je postojalo min. 2 "Vodeće tijela":-) jedno u Antiohiji i jedno u Jeruzalemu.
"3 I nakon što su postili i molili se, položili su ruke na njih i otpustili ih.
4 Tako su oni, poslani od svetog duha, otišli u Seleuciju, a odande su otplovili na Cipar"
*I ovdje se vidi da je Sveti Duh neposredno vodio djelovanje Pavla i Barnabe. Inače, u poslanici Galaćanima 1. poglavlje i u Gal.2:1 se jasno vidi da je Pavao 17 godina djelovao/propovijedao bez da je imao kontakt ili uopće razgovarao sa nekim možebitnim "Vodećim tijelom" iz Jeruzalema.
Djela 15:1-5
"Neki su ljudi došli iz Judeje i počeli učiti braću: “Ako se ne obrežete po običaju Mojsijevu, ne možete biti spašeni.” 2 A kad je nastala velika prepirka i rasprava Pavla i Barnabe s njima, dogovorili su da Pavao i Barnaba i još neki od njih odu k apostolima i starješinama u Jeruzalem zbog tog spora"
*Problem je nastao tada kada je došlo krivo učenje - iz Judeje, točnije iz Jeruzalema. Zbog toga su Pavao i Barnaba morali otići intervenirati u Jeruzalem, u tamošnju skupštinu.
. "4 Kad su stigli u Jeruzalem, ljubazno ih je primila skupština i apostoli i starješine, a oni su ispričali što je sve Bog preko njih učinio. 5 No neki iz farizejske sljedbe koji su bili primili vjeru ustali su sa svojih mjesta i rekli: “Treba ih obrezati i zapovjediti im da drže zakon Mojsijev"
*Ovdje se vidi da je u jeruzalemskoj skupštini postojala grupa vjernika, farizeja koji su prešli na kršćanstvo. Oni su imali neke svoje poglede glede evanđelja, i od toga ih nisu mogli odvratiti ni starješine tamošnje skupštine. Dakle, ako je i postojalo nekakvo "Vodeće tijelo" u Jeruzalemu, oni su glede ovoh krivih učenja bili nemoćni, nisu imali taj autoritet. I koga Bog upotrebljava da riješi tu situaciju? To vidimo u Gal.2:1,2:
"Zatim sam, nakon četrnaest godina, opet otišao u Jeruzalem s Barnabom, a poveo sam i Tita. 2 A otišao sam jer sam dobio objavu s neba. I iznio sam pred istaknutom braćom dobru vijest koju propovijedam među neznabošcima, ali rekao sam im to nasamo. Htio sam biti siguran da ne trčim, ili da nisam trčao, uzalud"
*Pavao je taj koji je dobio objavu s neba da ode u Jeruzalem i riješi problem. Da je postojalo neko "Vodeće tijelo" u Jeruzalemu tada Pavao (koji nije bio član jeruzalemske skupštine) ne bi morao ići tamo, nego bi oni sami riješili sve oko ovog krivog učenja. U Djelima ne piše nigdje da bi Bog išta komunicirao sa jeruzalemskim starješinama (oko ovog problema), nego samo sa Pavlom.
Da vidimo to pitanje na primjeru skupštine u Efezu.
Djela 20:28-32
"28 Pazite na sebe i na sve stado u kojem vas je sveti duh postavio nadglednicima, da pasete Božju skupštinu koju je kupio krvlju svojega Sina! 29 Ja znam da će nakon mog odlaska među vas ući okrutni vukovi koji neće imati obzira prema stadu. 30 I između vas samih dići će se ljudi koji će iznositi iskrivljena učenja da bi odvukli učenike za sobom.
31 Zato bdijte imajući na umu da tri godine noću i danju nisam prestajao sa suzama opominjati svakoga od vas! 32 I sada vas povjeravam Bogu i poruci o njegovoj nezasluženoj dobroti, poruci koja vas može izgraditi i dati vam nasljedstvo među svima posvećenima"
*Pavao ovdje upozorava starješine efeške skupštine na krive učitelje koji će se pojaviti nakon njegovog odlaska, i povjerava ih Bogu i Njegovoj milosti (ne nekom "Vodećem tijelu).
Da vidimo što se dogodilo sa ovom skupštinom nakon par desetljeća:
Otkrivenje 2:2,3
"2 ‘Znam tvoja djela, tvoj trud i ustrajnost i da ne možeš podnijeti zle ljude te da si iskušao one koji kažu da su apostoli, a nisu, i utvrdio si da su lažljivci.3 Ustrajan si i trpio si zbog imena mojega i nisi se umorio"
*Ovdje Isus pohvaljuje efešku skupštinu što su provjeravali one koji su im donosili krivi nauk a predstavljali se kao apostoli. Interesantno je da ovdje Isus ne spominje nikakvo "teokratsko vodstvo" ili "Vodeće tijelo", upravo suprotno, on pohvaljuje efešku skupštinu što su provjeravali one koji su dolazili predstavljajući se kao autoritet. Iz 3. stiha je vidljivo i da su patili/trpjeli zbog onih koji su im dolazili sa strane sa lažnim učenjima.
Kada pogledamo period od Dj.20:28-32 do Otk.2:2,3 vidljivo je da:
1. Možebitno "Vodeće tijelo" iz Jeruzalema desetljećima nije vodilo brigu o skupštini u Efezu
2. Ili nisu ni postojali kao takvi
3. Ako su i postojali, Isus ih u Otkrivenju naziva zlima i lažljivima
4. U svakom slučaju je vidljivo da su u efeškoj skupštini brigu o stadu vodili isključivo starješine te lokalne skupštine.
4 comments
" I spoznavši milost koja mi je dana,
Jakov, Kefa i Ivan , smatrani STU -
POVIMA , pružiše meni i Barnabi
desnice zajedništva:
mi ćemo među pogane ,a oni među
obrezane " ?
Zar nisu Pavle i Barnaba ovdje od Jakova i Kefe i Ivana dobili ustvari UPUTE gdje da propovjedaju ?
Galaćane 2:9 možemo najlakše razumijeti u kontekstu poslanice Galaćanima ;)
1:1 Pavao, apostol — kojega nisu poslali LJUDI niti ga je postavio neki ČOVJEK, nego ISUS KRIST i BOG, OTAC, koji je Isusa podignuo iz mrtvih
1:11 Jer napominjem vam, braćo, da dobra vijest koju sam objavio nije ljudska poruka, 12 jer je nisam primio od čovjeka niti me tko učio o njoj, nego mi ju je objavio s NEBA ISUS KRIST.
Pavao jasno pokazuje kako Krist vodi svoju skupštinu - Duhom, a ne birokracijom...
Ovdje imamo opis apostola Pavla odakle njemu ono evanđelje što propovijeda. Kasnije, kada je otišao u Jeruzalem, i drugi apostoli su se složili da je to isto evanđelje što su i oni propovijedali:
"6 A oni koje se smatralo uglednima — kakvi god da su nekada bili, meni je svejedno, jer Bog ne gleda tko je tko — meni ti istaknuti muževi zapravo nisu dali ništa novo. 7 Nego, naprotiv, kad su vidjeli da mi je povjerena dobra vijest za neobrezane, kao što je Petru za obrezane — 8 jer onaj koji je Petra ovlastio za apostolstvo među obrezanima ovlastio je i mene da idem k neznabošcima " (Gal.2:6-8)
Pavao ovdje jasno kaže tko ga je ovlastio da ide poganima. Apostoli su samo to prepoznali i podložili se Božjoj volji i u kršćanskom zajedništvu blagoslovili Pavla.
Isto to nalazimo i u Ef.3:2-5 "2 Doista, čuli ste da mi je za vaše dobro povjereno upravljanje Božjom nezasluženom dobrotom, 3 da mi je objavom S NEBA obznanjena sveta tajna, kao što sam vam prethodno ukratko napisao. 4 Dakle, kad to čitate, možete proniknuti u moje razumijevanje svete tajne o Kristu. 5 U prijašnjim naraštajima ta tajna nije bila obznanjena sinovima ljudskim kao što je sada duhom otkrivena njegovim svetim apostolima i prorocima,"
Biblija jasno govori tko je vođa - glava skupštine: "23 jer je muž glava ženi kao što je i Krist glava skupštini — on, spasitelj tog tijela. 24 I kao što je skupština podložna Kristu,...(Ef.5:23,24)
Točno. Pavle je bio DIREKTNO izabran od Gospodina. Samo, on ipak nije djelovao neovisno! I pored toga je on (prema Gal. 2,9) uz dogovor tražio također i SUGLASNOST "stupova" t.j.
apostola i starješina skupštine.
Uz ovo još jedno pitanja: Kako je moguće propovjedati Evanđelje o
Kraljevstvu "po svem svjetu" ako ne
postoji jedan centralni organ koji to
upravlja ? (Matej 24,14)
No, i prije toga i nakon toga Pavao je djelovao neovisno i bio je vođen direkto od Duha Svetoga. U Gal 1:11-12 se upravo bori protiv onih koji osporavaju njegovo apostolstvo i tvrde da je sve naučio od apostola u Jeruzalemu, što on oštro opovrgava.
Isus je taj koji ga odabrao i objavio mu Evanđelje. Duh Sveti je taj koji je crkvi u Antiohiji objavio da odvoje Pavla i Barnabu. Duh je taj koji ga je vodio na misjskim putovanjima (npr. Filipi)...
Ovo je ujedno odgovor i na tvoje drugo pitanje. Kako je moguće da je Pavao propovijedao isto evanđelje kao apostoli u Jeruzalemu, a da ga nije naučio od njih?
JS upravo ograničavaju djelovanje Duha Svetog. Isus je rekao da on gradi svoju crkvu (Mt 16), a ne ljudi. On odabire sluge i on ih vodi, neovisno jedno od drugoga. On je taj koji ima veliku sliku i on je taj "centralni organ"...
« Pitanja uz Jeremijinih 70 godina | Gospodin ili Jehova u Hebrejima 1:10? » |